2011. június 1., szerda

Krémek tartósítása

Otthon készült krémjeink tartósítása – főleg ebben a melegben – nagy kihívás. Én magam igazán sokat vívódtam azon, hogyan is tudnám a legjobban megoldani ezt a problámát, hiszen fontos, hogy az elkészült krémek akár hetekig-hónapokig is használhatóak legyenek. Emellett pedig az is nagyon fontos, hogy hűek maradjuk a natúrkozmetikumok készítésének elveihez, tehát ne használjunk toxikus, szintetikus anyagokat.
Mindenekelőtt fontos betartani a megfelelő higiéniás előírásokat. Itt nyilván az alapok azok, amelyeket főzés közben is betart az ember. Ezen felül a tégelyeket én át szoktam törölni 70%-os alkohollal, mielőtt beléjük töltöm a krémeket.
Ha nem szeretnénk tartósítószert használni (ne feledjük, hogy az illóolajok is tartósítanak!), akkor fontos a tégelyek és a keveréshez használt eszközök kifőzése, gumikesztyű használata, valamint a hajunk eltakarása, vagy összefogása. Az így készült krémeket ajánlatos kis adagokban lefagyasztani, és mindíg csak akkora adagot használni, ami pár nap alatt (maximum egy hét) elfogy. Az aktuálisan használt adagot pedig hűtőgépben ajánlott tárolni.
Tartósíthatunk alkohollal. Én 70%-os alkohot használok, és a tartósításhoz használt mennyiség a vizes fázis mennyiségének kb. 12%-a szokott lenni. A megfelelő mennyiséget mindíg a krémkeverés utolsó fázisában kell adagolni (az adatok a cosmio.hu-ról származnak). Ugyancsak a cosmio.hu-n írták, hogy a közhiedelemmel ellentétben az alkohol nem szárítja a bőrt, ha az alkalmazott arány 20% alatt marad!!
Lehet bóraxot is használni tartósításra, erről már leírtam a tudnivalókat egy korábbi bejegyzésben (emulziós krémek).
A Rokonsal nevű anyag glicerinben oldott természetazonos anyagok: benzoesav, benzil alkohol és szorbinsav keveréke, a cosmio.hu-n megvásárolható.Adagolása: 2 csepp szükséges 10g-onként, azonban az alkalmazása előtt be kell állítani a pH-t maximum 5,4-re. Így a krémek 3-4 hónapig elállnak. Én ezt használom általában.
A creativiky.hu oldalon ajánlják a szalicilt és a Na-benzoátot is, azt állítva, hogy ezek ugyan evésre nem valók, de a bőrre jótékony hatással vannak, amellett, hogy tartósítanak is. Próbáltam kideríteni, hogy mi ez a jótékony hatás, de eddig még nem sikerült. :)
A krémekben használt E vitamin nem tartósít, hanem megfelelő mennyiségben az avasodást gátolja meg.  Ezen kívül pedig jótékony hatással van a bőrre, mert sejtregeneráló és antioxidáns hatású. Naptejekben való alkalmazása pedig kifejezetten ajánlott!
Ha macerátumot készítünk otthon, akkor nagyon figyeljünk arra, hogy a végén jó alaposan szűrjük le, mert ha növényi részek maradnak benne, akkor az könnyen megromlik. Tehetünk bele illóolajat, az tartósít, de a legjobb, ha az elkészült macerátumot betesszük a hűtőbe. Az én körömvirágolajam több hónapig elállt a hűvös fürdőszobában, de ahogy bejött ez a meleg, kb. egy hét alatt megromlott.:(
Én, a magam részéről megpróbálok a lehető legtisztább körülmények között dolgozni, a tégelyeket mindít áttörlöm alkohollal, mielőtt beletöltöm a krémeket. Ha gyógyteát teszek a krémbe, akkor nagyon figyelek, hogy a szűrés után ne maradjon benne növényi rész. A tartósítást késhegynyi bóraxal, illetve legtöbbször Rokonsallal oldom meg. Alkohollal általában az aromavizeket tartósítom. E vitamint is mindíg rakok a krémekbe, eddig nem is avasodott meg egyik sem. :) Elővigyázatosságból pedig ilyenkor nyáron beteszem őket a hűtőbe, és mindíg csak annyit veszek ki egy kissebb tégelybe, amennyi pár napra elég. Ezeket a módszereket alkalmazva én eddig még nem tapasztaltam, hogy bármelyik (kivéve azt az egy körömvirágolajat, de az nem krém...) krémem megromlott volna!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése