2015. január 2., péntek

Szappanjaim engedélyeztetése 2.

Ott tarottam múlt héten, hogy
1. kell egy múhely
2. milyen "szervezeti" hátterünk legyen

A szappankészítő műhely:

Alapvetően két lehetőségünk van. Az első az, ha bérelünk. Ennek havi költsége van, amit a bevételekből nyilván jó behozni. Ez azt jelenti, hogy ha  a műhely költsége kiadásként jelenik meg, akkor ezzel együtt is a bevételek és a kiadások legalább egálban legyenek, de persze a valóságban az lenne a jó, ha valamennyi nyereségünk is lenne. Erről majd a következő pontban.
Egy szappankészítő műhely bérleti díja elég változó. Én, minthogy Pécsen élek, nem tudom vállalni a Budapesti költségeket, elsősorban azért nem, mert ezek nemcsak a bérleti díjat foglalják magukba, hanem a felutazgatás díját is. A bérleti díj is Budapesti pénztárcához/bevételekhez van méretezve. Ha tehát az ember nem Pesten él, akkor érdemes elkezdeni kutakodni a neten, és keresni olyan szappankészítőket, akik műhellyel rendelkeznek. Nekem szerencsém volt, én Pécshez közel találtam olyan nagyon-nagyon jóindulatú és barátságos szappankészítőt, aki kiadja nekem a műhelyét, méghozzá éppen olyan áron, ami nekem, a múltkor leírt igényeimhez tökéletesen alkalmazkodik. De ez egy nehét pont, tudom, és tulajdonképpen minden ezen múlik...
A másik lehetőség a műhely építése. Sokan azt gondolják, hogy egy ilyen műhely megépítése nagyon macerás, hatalmas befektetés, és így már nem éri meg az egész. Ez sok esetben sajnos így is van. Az egész azon múlik, hogy mit mondanak az ÁNTSZ-nél. Először meg kell vásárolni a múltkor említett szabványt, ez vonatkozik a műhelyre is. Ezt érdemes átböngészni (márcsak elméleti szempontból is nagyon tanulságos), aztán ennek a tudásnak a birtokában időpontot kérni az illetékes ÁNTSZ ügyintézőjétől, és átbeszélni vele, hogy pontosan mit is vár el. A legjobb, ha alaprajzzal megyünk. Én egyébként három különböző ÁNTSZ munkatársával is beszéltem, és mind a hárman rendkívül kedvesek és segítőkészek voltak, csak jó tapasztalataim vannak velük kapcsolatban.
Alapvetően olyan helyet érdemes keresnünk műhely gyanánt, ami lehetőség szerint nem műemlék. Ebben az ügyben először érdemes felkeresni a helyileg illetékes járási hivatalt (ha jól emlékszem, akkor a műszaki osztályt...), és a helyrajzi szám birtokában pontosan megérdeklődi, hogy ott lehet-e ilyen tevékenységet (testápolási cikk gyártása) folytatni.
Néhány alapvető elvárás van a műhellyel kapcsolatban, ezek elég általánosak, de azért érdemes megbeszélni személyesen ezeket is. Legyen például vezetékes víz és csatornázott legyen, valamint a szemétszállítás is alapvető.
Ilyenek: elkülönített bejárat és kijárat (az alapanyagok és a késztermékek ne keresztezzék egymást). A bejárat után öltöző, külön kézmosási lehetőség és étkezésre alkalmas hely (ezek akkor fontosak, ha elkülönített épületben van a műhely, ha egy ház/lakás része, akkor általában eltekintenek tőlük). WC is kell. Szükség van egy alapanyagraktárra és egy késztermék raktárra is, ez utóbbi a szappanok esetében lehet szabad polc is. A készítés egy elkülönített helyiségben kell hogy történjen, ez általában olyan, mint egy konyha. Nem kell plafonig csempézni általában, de ésszerű magasságig kell a mosható felület, és a padló is jól tisztíthetó legyen. A két tálcás mosogató alapvetően elvárt. Ami még fontos, az egy külön szekrény, amiben a veszélyes anyagokat tároljuk (NaOH, illólajok). Hát ennyit röviden az elvárásokkal, és ez még finomodhat egyedi elbírálás szerint, ahogy már írtam.

Vállalkozásról:

Kezdetben ez a kérdés is rettentő fontos, hiszen nem mindegy, hogy mennyi tőkénk van, mennyit tudunk befektetni, és mit szeretnénk kihozni a vállalkozásból. Erről is írtam már a múltkor...
Lehetünk egyéni vállakozók, vagy alapíthatunk céget is. Ezeknek meghatározott havi költsége van, sajnos, és ezt ki kell termelnünk. Egyrészt adózni kell. Nagyvonalakban erről csak annyit, hogy általában a szappankészítők, ha egyéni vállakozók, akkor kisadózók. Ennek havi költsége (durván) másodálás esetén 25000, főállás esetén 50000Ft. Ez fix. Egyedi meggondolások lehetnek....E mellett ki kell termelnünk az egyéb kiadásokat is, ezek: a műhely díja (vagy/és a rezsi díja), a könyvelő díja, járulékok, ha vannak, alapanyagok ára és az irodai szerek/csomagolóanyagok ára. Ezen kívül a "fizetésünk" is költségkét számolható el. Na, ha ezeket összeadtuk, akkor lehet számolni, hogy hány szappant is kell elkészíteni (és eladni, hoppá) ahhoz, hogy ezek fedezve legyenek. Ha ezeken felül sikerül értékesíteni, akkor az a profit, ám abból is adózni kell még.

Ha már létező cég keretein belül kezdünk el tevékenykedni, akkor azért könnyebb a helyzet, hiszen a kezdeti nehézségeket a cég egyéb tevékenységei elviszik a hátukon, de aztán ott is nyilván bele kell húzni, már ami az értékesítést illeti. :)

Tevékenységként a következőket kell felvenni: testápolási cikk gyártás (2042 teáor), csomagolás (8292 teáor).

A következő lépés a tuti recept, a TID (termék információs dokumentum) megírása valamint az ipari tevékenység bejelentése az illetékes (itt a műhely holléte a fontos) járási hivatal műszaki osztályán. A következő szombaton...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése