2011. október 12., szerda

A szappanok újraolvasztásáról

A szappanjaim újraolvasztása egészen tegnap előttig nagy fejtörést okozott nekem. Leginkább azért, mert sosem tudtam szépen formába önteni az olvasztott masszát, mert olyan állagú volt az anyaga, hogy egyszerűen nem akart szót fogadni. Darabos is volt, meg egyenetlenül is szilárdult, szóval sehogy sem volt jó...Így aztán mindig kézzel formázgattam őket. Ez persze nem baj, de piszkálta a csőrömet nagyon, hogy hogyan is lehetne ezt a "problémát" megoldani. Ilyenkor derül ki, hogy nyilván könnyebb annak, akinek nem mindenre magának kell rájönnie, hanem megmutatják neki tapasztaltabb sorstársak, de így meg sokkal izgalmasabb... és a flowról nem is beszélve...:))
Szóval, az történt, hogy nem volt koncepcióm, csak egy adag szappanom, amit ráncba kellett szednem, mert nem álltak éppen a helyzet magaslatán, mármint formailag. Az összetétel miatt meg kár lett volna hagyni a csudába, mert ugye a sheavaj...azért fáj az ember lányának a szíve. Meg persze a többi nagyszerű alapanyagért is (olivaolaj, kókuszolaj, ricinusolaj). Korábban sosem reszeltem le a beolvasztandó szappanokat, mert általában lusta voltam, és azt hittem, hogy az hű de sok időbe telik, pedig nem. Fél kiló szappan kb 5 perc alatt lereszeltem, nagy lyukú reszelőn, ami bőven elegendő. Az az érzésem, hogy azért érdemes reszelni, hogy egyenletesen olvadjon... A lereszelt szappant üvegtálba tettem, és beraktam a mikróba 3 percre. Tovább nem mertem, mert azt olvastam, hogy esetleg kifuthat. A 3 perces melegítés után még kb. 2 percet igényelt, és már készen is volt, és el is kezdett habozni (még jó, hogy illóolajat előzetesen nem tartalmazott, így az nem veszett kárba az intenzív melegítés során). Azt elfelejtettem, hogy ehhez a mennyiségű szappanhoz adtam kb. fél dl desztillált vizet az olvasztáshoz, biztos, ami biztos, bár ez csak tipp volt (a víz hozzáadása, meg a mennyiség is). Na, itt jött az ihlet: botmixer, és még víz!! De vajon mennyi víz kell még bele ahhoz, hogy nehogy túl híg legyen?? Ez már csak azért is fontos az én esetemben, mert a folyékony szappanok hígítását folyton elszúrom. :) Fogtam tehát a botmixert és eldolgoztam a masszában lévő darabos részeket, egyenletes "csomómentes pempőt" készítettem. A turmixolás közben mindig adtam hozzá egy kis vizet, éppen csak egy keveset, majd újra turmix...egészen addig, amíg olyan sűrű nem lett a masszám, mint az üveges szappanmassza (a hidegen készített szappanok készítésének az az állomása, amikor már formába önthetőek). Gyorsan formába is kanalaztam, bízva abban, hogy egyszer majd biztosan megszilárdul. Szilikon formát használtam egyébként, azért, mert eddig még egyszer sem sikerült jól szilikonba kiöntenem az újraolvasztott masszámat. Megjegyzem, hogy azért gyorsan kell kanalazni, mert hamar elkezd hűlni és szilárdulni...Szóval bekanalaztam, aztán jól megpaskoltam, és asztalhoz csapkodtam, hogy szépen belesimuljon a formába, és vártam. Kb. 2 óra elteltével mertem megnézni az eredményt, ami minden várakozásomat felülmúlta!! Óvatosan kivarázsoltam a szappankákat a formából, és láss csodát, majdnem úgy néztek ki, mintha eredeti hidegen öntött szappanok lettek volna!! A majdnem pedig csak azért lehetett, mert a kanalazásnál természetesen a gyerkőcök is segítettek...;)

Sajnos annyira belemerültem a munkába, hogy a dokumentálásról teljesen megfeledkeztem, így ezt a következő olvasztásnál fogom pótolni!!

3 megjegyzés:

  1. Köszönöm, hogy megosztottad Velünk ezt a tapasztalatot, mert tegnap Nekem is sikerült egy szappankámat elrontani :( A leírtak alapján helyre hoztam a hibát amit a kakaópor okozott és csodaszép szappanok lettek belőlük :)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a leírtakat, éppen most lesz rá szükségem! Remélem sikerülni fog!

    VálaszTörlés
  3. Nem történt további olvasztás, vagy megint nem lett dokumentálva?

    VálaszTörlés